Alla inlägg den 15 juni 2009

Av anette wallin - 15 juni 2009 21:22

jobbat klart för i dag, suttit i telefon och snackat lite avels praktik.....

mycket man skall tänka på... skulle ju gått på en uppfödar kurs i våras men den vart förlagd till hösten i stället, längtar!

men jag omges med många kunniga  hjälpsamma människor  så jag känner ingen oro.


medan vi pratade slutade det som på beställning att regna! nice! jag som skall ut i skogen och gå spår!

Tuwa älskar detta och blir alldeles för ivrig... tyvärr... jag måste få henne att lugna sej i starten, jag sätter henne ner och väntar ut henne tillslut ser jag att hon slappnar av och fokuserar och det är då jag släpper iväg henne...

som en oljad blixt drar hon i väg..... junior är med och vi har fullt sjå att hinna med hon hittar direkt! genar inte ens i vinklarna.... guld hunden!


hon blir överlycklig av att få tugga i sej lite rådjurs fot..... bläh! byter mot ett vanligt anti tandstens ben när vi kommer in....


en liten tårtbit med familjen och en film på tv'n det blir min dag!


i morgon blir det spännande! jisses vad skoj det skall bli! det är ju synd bara att det inte är så många njuffar som Mentaltestas, för det är ju så att man bara kan jämföra en ras med samma ras eftersom de har olika syften och olika tillvägagångs/reaktions sätt.....

en golden tex, har ju inte samma kamp lust som en pitbull de har olika tryck i käkarna av just denna anledning, olika kamp vilja....

en golden (som ex) skall vara mjuk i munnen så dom inte förstör bytet de hämtar, medan en hund av kamp ras skall ha ett kraftigt bett för att utföra det arbete som just dom är avlade för....


så trots att en whippet gör samma  MH test  som en schäfer och poängen blir väldigt olika så skall man jämföra whippetens poäng med annan whippet  och inte de andra hundarna som deltagit i testet!

Lågiskt eller hur??? när man tänkt till lite....

jag som tyckte att man kunde ha olika mh test vartefter det var för ras....

detta är ju så klart enklare! samma test, samma poängskala, men som uppfödare eller annan intresserad jämför man bara hundar i samma ras, dvs samma förutsättningar....


ja se där man lär sej ngt varge dag! och detta var vad jag lärde mej i dag...

hur man tyder mhtestets svar....


nä nu blir det soff läge, sambo har fortfarande anti pool kostymen på sej.... fattar inte att man kan neka ett sådant klipp! blir aldrig ngn affärs man av honom inte....

frågan är om man skall måsta ge sej på att köpa den själv, känns så jävla tråkigt bara....     kanske fåt gräva ner den i stugan i vemdalen istället, å flytta dit....                      tingeling!

Av anette wallin - 15 juni 2009 10:00

dåligt med bloggning i helgen men det har ju vart fullt upp.....

vi har haft jätte kul i alla fall och i går vart det bättre resultat. 1:a, CK och bästa tik 5 tack divan för hjälpen!

det vart en lång resa hem men det gick bra vi skrattar så tårarna sprutar i bland!!!  ha ha ha, vilket taikon gäng!

skönt att komma hem till familjen ändå packar upp hälften ungfefär sedan fika och sängen!


i dag tar jag itu med resten av packningen, tinar lite blod och ger mej ut i skogen..... fasiken vi skall ju på två prov denna vecka mentaltest i morgon (det kan manju inte träna på just) och på torsdag bär det i väg på spår prov.... synd att inte hinna träna mer..... har hört en hemsk historia om just denna domare..... äh vafan, det är bara att ta nya tag om det skiter sej.... (och en annan domare) nu var det denna vi fick så..... har man bråttom får man skylla sej själv...


jobbar mellan 13 - 20 så jag får gå spåret i kväll så det hinner ligga ett tag...


ungarna har kju sitt sommar lov nu skönt för dom men tyvärr blir det inga morgonpromenader som liknar dom jag brukar ta.... kanske när vi kommer i gång ... men nu är det bara en massa saker som skall göras och eftersom man sover lite längre.... ja då blir det inte riktigt som det brukar...


shit nu börjar det regna.... äh på med regn ställ ut i skogen vi hörs! tingeling!!

Ovido - Quiz & Flashcards